torsdag den 12. maj 2016

#1 Introduktion - Sådan kommer du i gang med at kode med eleverne!

Denne blog:

Denne blog er en samling af materialer, som du kan bruge til at sætte gang i kodning med elever uden selv at have megen erfaring  med kodning og IT. Den er ikke fagrettet, men retter sig imod valgold, faglig fordybelse, understøttende undervisning eller andre ikke 'særfaglige' aktiviteter - uanset at kodning kan understøtte elementer i mange fag og er skrevet ind i flere.

Den er designet til at blive brugt kronologisk. Hvert blogindlæg indeholder links til materialer samt anvisninger til at bruge dem, så man kan komme i gang. Derudover har vi designet differentierede opgaver i to-tre niveauer til flere af materialerne, så alle elever kan blive udfordret og få succes.

Bloggen er rettet til lærere og pædagoger, men har særligt videoer, der er lavet, så de kan vises til elever.

Flere links er markeret med billeder, så du også kan få eleverne ind på denne blog og let guide dem hen til rette links.

Håndholdt hjælp de ca. 10-20 første lektioner for elever fra ca. 3. klasse og op - herefter lærer I sammen. 

Vi har samlet en række materialer, der leder henimod, at du og dine elever kan kode mindre spil, historier og andre ting i blokprogrammteringssproget Scratch.

Det er lagt an sådan, at vi henviser til og supplerer op i forhold til kendte 'lær at kode-materialer' (Hour of Code og code.org) på nettet og derfra hjælper videre til selve Scratch. Det hele sigter på, at eleverne skal kunne lave spil og forstå kodningens grundelementer. Herfra har de mulighed for at bevæge sig ud i den store 'kodeverden' på egen hånd.


Læringsmål

Kort sagt er læringsmålet for forløbet, du kan sætte op med denne blog:

  • Eleverne skal lære at kode mindre spil med blokprogrammering og forstå grundlæggende kodebegreber: Sekvens, if/then, objekter, variabler, loops, position.


Scratch

Vi har valgt Scratch som programmeringssprog, da det er et let tilgængeligt sprog, der ikke kræver installation af nogen programmer. Dertil er det et 'blok-sprog', som ses i mange andre sammenhænge i forhold til begynderkodning. Det er relativt bredt og kan bruges meget kreativt - ligesom andre 'rigtige' programmeringssprog. Derfor er det ideelt til at forstå og lege med kodning i starten.



Opbygning:

Bloggen er bygget op kronologisk, så I kan begynde oppefra. I vil blive guidet igennem materialerne Hour of Code og Code.org, om vi udbygger med små øvelser, der efter vores mening gør dem endnu bedre og giver følelsen af at lave spil og klare udfordringer hurtigt.

Følg indlæggene nedefter, brug links'ne og sæt eleverne til at løse de stillede opgaver. Så er I i gang!

Fra Code.org og Hour of Code er der et lille hop over til Scratch. Dette hop har vi søgt at gøre så let som muligt med videoer, øvelser og forklaringer.

Videoer:


Videoerne på denne side er lavet rettet mod elever. På den måde kan den ikke kodekyndige lærer vise eleverne videoerne som på dansk forklarer begreber, og hvordan siderne fungerer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar