tirsdag den 10. maj 2016

#3 Code.org - det store og grundige kursus i kodning

Code.org - et af de bedste kursusmaterialer i blokprogrammering på nettet.

Efter Hour of Code er det tid til at gå i dybden, og her kommer www.code.org ind i billedet. Her er der mange ekstremt guidede og trinvise timer at hente, og eleverne vil langsomt og meget grundigt blive introduceret til kodningens grundlæggende principper. Det hele er lagt til rette og med en trinvis progression.

Der er kurser for alle alderstrin - både for ikkelæsere og læsere. Kurserne er maskinoversat til dansk, men der sniger sig enkelte engelske fraser ind. Kurserne går fra det helt simple til det relativt avancerede. De få introvideoer er på engelsk typisk med interviews af ikoniske tech-milliardærer, men flere er tekstede. Ved dem, der ikke er tekstede, skal de yngre elever måske skal have lidt oversættelseshjælp.

Kurserne er meget grundige og trinvise, og er gode til elever og lærere, der ikke har kodet før. De kan virke lidt for lange for nogle elever, men man kan springe frem, hvis man er utålmodig, men med den 'fare', at der var noget, man ikke fik med.

Bemærk, at der også er analoge (unplugged) øvelser, som man kan lave med eleverne. De kan også springes over.

Ekstra udfordringer og øvelser til kurserne:

Vi har udvidet med øvelser til enkelte af trinnene med henblik på at udfordre eleverne, sætte dem fri og få dem i gang med at lave spil. Se nedenfor.

Følg linket til kurserne her eller klik på billedet: https://studio.code.org/



Få en præsentation af Code.org her:



Idé: Ekstra udfordringer til bestemte trin i kurserne, der er udfordrende og sætter lidt kulør på Code.org


Kursus 2 - sidste opgave i fase 17. Her har man alle blokkene at lege med:

Udfordring:
  • Du skal lave et spil, hvor du styrer en kat. Katten skal kunne skyde.
  • Du skal dele linket til det færdige spil med dine kammerater i jeres fælles dokument.

Du kan lave spillet på 4 niveauer:
Niveau 1:
  • Katten kan styres op og ned, og den kan skyde
Niveau 2:
  • Der er en fjende, der bevæger sig.
  • Katten kan skyde fjenden, og fjenden vil forsvinde/sige noget/ændre sig, når den bliver ramt.
Niveau 3:
Niveau 4:
  • Du kan faktisk allerede programmere i Scratch. Lav spillet der!

Kursus 4 - sidste opgave i fase 7:

Udfordring:
Du har allerede en del kode at lege med, og som du har lært om i lektionen.
  • Du skal sørge for, at man kan vinde og tabe spillet.

Du kan lave spillet på 4 niveauer:
Niveau 1:
  • Du scorer points, og når du har over 3 points, dør katten, og man får at vide, at man har vundet spillet.
Niveau 2:
  • Du skal sørge for, at hunden får et 'special move', når den har points nok. Move't skal enten vinde spillet eller give mange points.
Niveau 3:
  • Du skal have niveau 2 med også.
  • Katten (fjenden) skal på tilfældige tidspunkter lave et eller andet 'special move', der dræber hunden i ét hug.
Niveau 4:
  • Du kan programmere spillet i Scratch.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar