mandag den 9. maj 2016

#4 Overgangen til Scratch - stedet hvor man kan det hele.

Efter at eleverne har prøvet og arbejdet med Hour of Code, er det næste naturlige skridt at hoppe over i Scratch. Her er der at hav af blokke og funktioner, som gør det muligt at kode rigtig mange ting. Det er her, vi er tæt på et rigtigt programmeringssprog.

Nogle elever vil faktisk være i stand til at springe på Scratch lige efter Hour of Code, men i så fald kan de have brug for en del hjælp. Er du som lærer ikke godt inde i Scratch, er det en god idé at køre dem igennem www.Code.org's kurser (og selv læse opgaverne). I Scratch får de brug for at tænke i mange af de baner, som de lærer om på Code.org, og det er nødvendigt, hvis de skal have en god oplevelse og klare sig uden hjælp fra nogen, der på forhånd er relativt gode til Scratch.



Udfordringer og opgaver:

For at gøre overgangen til Scratch så glidende som muligt og for at give eleverne en base at være kreative på, har vi lavet en række opgaver/udfordringer, som eleverne kan kaste sig over. Ved at løse opgaverne med hjælp fra videoer, vi har lavet, bliver eleverne godt klædt på. Herfra er der vide grænser for, hvad de kan lave i Scratch. Er eleverne gamle nok, er der derudover tonsvis af materiale på engelsk på fx Youtube.

Scratch-øvelserne ligger på en seperat blog her: 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar